Samenvatting
‘Hij is niet gemotiveerd om weer aan het werk te gaan.’ ‘Zij is niet gemotiveerd om te eten.’ ‘Deze cliënt moet gemotiveerd worden om pillen te slikken en in therapie te gaan.’ Zo wordt er vaak gepraat over mensen die niet doen wat anderen willen. ‘Motiveren’ is dan een mooi woord voor de behoefte om iemand te bekeren: je bent ‘gemotiveerd’ als je jezelf aanpast. Geen wonder dat veel zogenaamde motiverende gesprekken op niets uitlopen. Socratisch motiveren is een korte, krachtige methode die hulpverleners kunnen toepassen wanneer hun cliënt niet meewerkt aan gedragsverandering. Met de methode kun je de motieven van de cliënt verduidelijken zonder daaraan een waardeoordeel te verbinden. Stapsgewijs creëer je duidelijkheid over het probleem, onderzoek je hoe bereid de cliënt is om zijn gedrag te veranderen en breng je de consequenties van het probleem in kaart. Je blijft dus niet trekken aan een dood paard. Juist met die houding breng je een vastgelopen behandeling vaak toch weer in beweging. In deze volledig herziene editie zijn de succesvolle uitgaven Socratisch motiveren (2007) en Waardenloze gesprekken (2010) samengevoegd en geactualiseerd. Martin Appelo spitst de methode verder toe op wetenschappelijke kennis over gedragsverandering. Hij beschrijft en illustreert socratisch motiveren in al zijn facetten, aangevuld met nieuwe casuïstiek. Martin Appelo is gezondheidszorgpsycholoog en gedragstherapeut. Van zijn hand verschenen ondermeer Het gelaagde brein, Het innerlijk bureaublad en Een spiegel voor narcisten.